Za sanaciju pruge prema Pločama, koja je oštećena uslijed nepogoda koje su zahvatile Konjic i Jablanicu, bit će potrebno 5 mil KM, i između dva i tri mjeseca, kažu iz Željeznica FBiH za Capital.
Iz lukavičkog GIKIL-u (Global Ispat Koksne Industrije Lukavac) poručuju, mogu izdržati maksimalno mjesec dana, nakon toga bit će ugroženo 900 zaposlenih u ovoj kompaniji, ali i 400 tvrtki sa kojima surađuju.
Dva putnička vlaka i ukupno 13 teretnih vlakova koji prometuju na relaciji Sarajevo-Ploče ne polaze po redu vožnje zbog pruge koja je na pojedinim dionicama potpuno uništena. Za Željeznice FBiH to je direktni gubitak od 270.000 KM dnevno, ali nadaju se da će se ovi gubici smanjiti jer privrednici pronalaze alternativne luke za prijevoz robe.
– Procjena je da će trebati oko 5 mil KM za sanaciju građevinskog dijela pruge i elektroenergetskih postrojenja. Sanacija dva najkritičnija dijela pruge može trajati od dva do tri mjeseca, u zavisnosti u kojem periodu možemo uvesti izvođača radova, da počnu sa radovima na izgradnji novog trupa pruge – kaže za Capital direktor Željeznica Federacije BiH Enis Džafić koji nije mogao odgovoriti na pitanje da li se ovaj proces može ubrzati.
Džafić kaže da, zbog dobrog poslovanja kompanije, imaju obezbijeđene plaće za narednih šest mjeseci za svih 2.700 zaposlenih.
Umjesto u Ploče, ugalj stiže u rumunsku Constancu
Iz GIKIL-a kažu, mjesec je maksimum koji mogu izdržati na minimumu rada i u ovom režimu transporta ugljena. Dodaju da im treba četiri dana, i mnogo više novca da bi se prevezlo onoliko ugljena koliko se željezničkim putem dnevno prevozi iz Ploča.
Direktor GIKIL-a Almin Suljić precizira da je ugrožen posao za oko 900 radnika u ovoj tvrtki, ali i za kompanije koje zavise od GIKIL-a. Dodaje da je to samo vrh ledenog brijega, te da bi posljedice, ukoliko tvrtke izgube poslove, za privredu mogle biti daleko veće.
– Za nas je vezano 400 kompanija koje posluju sa nama, plus ArcelorMittal, koji 90 posto koksa dobija iz GIKIL-a. Treba nam ozbiljnost i hitnost da se ovo riješi. Mogli bismo izdržati mjesec dana, ali prema ovom što vidimo na terenu, ne vjerujemo da će se to završiti – kaže sugovornik Capitala.
Iz GIKIL-a pojašnjavaju da će narednu platu isplatiti, ali da poslije toga ne znaju šta će biti. Tražili su od Vlade FBiH da ih oslobodi doprinosa dok se situacija ne riješi. Dodaju da će im dodatni trošak logistike do kraja mjeseca biti 2 mil KM, a ako potraje do kraja godine 9 mil KM.
Jedini put za ugljen koji je do sada stizao iz Amerike do koksare u Lukavcu je onaj preko luke Ploče. Sada se tamo nalazi preko 100.000 tona ugljena koji nedovoljnim tempom prevoze kamioni. U GIKIL-u su još juče priopćili da su na minimumu procesa rada.
– Ono što željeznicom prevučemo za jedan dan, a to je oko 2.400 tona, sada smo uspjeli prevesti sa 115 kamiona angažiranih za četiri dana. Otprilike 700 tona dnevno možemo prevesti. Naše zalihe padaju konstantno – navodi direktor GIKIL-a.
Jedan cargo brod, koji je bio na moru prebačen je za luku Bar, tu će istovarati 50.000 tona i očekuju da im to dođe. Međutim, kažu, to je nedovoljno. Drugi brod će biti istovaren u rumunskoj luci Constanca, koja je od Lukavca udaljena više od 1.000 kilometara, i u ovom slučaju roba će se prevoziti baržama.
Pored GIKIL-a koji je ključni partner Željeznica FBiH, tu je i Elektroprivreda Srbije, koja također prevozi ugljen.
Željeznice RS dnevno gube 55.000KM
Ranije su se oglasili i iz Željeznica Republike Srpske koje također trpe gubitke zbog prekida željezničkog prometa.
– Umanjenje prihoda na dnevnom nivou od prijevoza roba zbog obustave prijevoza uslijed više sile i ogromne štete koje je pričinjena ŽFBiH, a koja direktno utiječe i na poslovanje ŽRS iznosi više od 55.000 KM – naveli su iz Željeznica RS.
Ukoliko se uskoro ne osposobi pruga mjesečni gubitak Željeznica iznosit će 1,65 mil KM, što nije beznačajno ako se uzme u obzir da je ova tvrtks i bez toga u ogromnom minusu.
Alumina, za sada, nema posljedice
Alumina Zvornik, bar za sada nema posljedice, jer boksit ne uvozi iz inozemstva već ga kupuje na domaćem tržištu, te dio iz Nikšića. Iako trenutno štete nama, kažu to ne znači da neće imati isporuku ka luci ili iz luke.
– Vozit ćemo je kamionom. Do Ploča s vremena na vrijeme prevozimo kompoziciju glinice ili hidrata koja ide prema našim kupcima brodom, ali mi smo brod natovarili u drugoj polovini rujna i mislim da do kraja godine neće ići niti jedan brod – rekao je za Capital direktor Alumine Zoran Stevanović.
Iz ArcelorMittala nisu se oglašavali o krizi sa željezničkim prometom. S obzirom na to da je njihova koksara prestala sa radom, pretpostavke su da ova tvrtka direktno neće trpjeti velike posljedice, ali da bi indirektno mogla trpiti.
Iz Privredne komore FBiH za Capital kažu da su u fazi prikupljanja podataka o nastaloj šteti. Nadaju se da će sljedeći tjedan imati konkretne brojke, a do tada podsjećaju privrednike da prijave procijenjenu štetu.
Podsjećanja radi, zbog poplava i odrona koje su pogodile prošli tjedan BiH došlo je do oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac-Grabovica kod Jablanice u dužini od 17 kilometara, uslijed čega je obustavljen kompletan putnički i teretni promet na pruzi Sarajevo-Ploče.