Djed Mraz neće se ni ove godine provozati novom stonskom obilaznicom. Pričekat će ona ipak prve laste. Iako je bilo više najava, koje smo i prenosili:
“Kasnit će pristupne ceste na Pelješcu: splitski škver izgradio most, ali nema broda da ga otegli u Ston! HC: ‘Ovo nismo mogli predvidjeti‘”
Eto, tako je glasio naslov na portalu Slobodne Dalmacije u prosincu prošle godine. Pa je došlo ljeto i u promet je svečano pušten Pelješki most s glavninom novih cesta i brojnim objektima na njima uzduž poluotoka – ukupno 25 kilometara. Od ukupno 32.
Nedovršeno je ostalo tek tih sedam kilometara oko Stona. Tada je bilo rečeno da će obilaznica pričekati jesen. A ujesen, da će pričekati kraj godine. I na koncu, neka još malo, tamo do proljeća, piše Slobodna Dalmacija.
Iskreno govoreći, nije da nam životi baš ovise o tom komadiću, pa kad već nije prispio ljetos, prezimit će se lako bez njega: turista, gužvi i pritiska sada svakako nema, u što smo se uvjerili i sami, obilazeći gradilište u društvu ekipe iz “Hrvatskih cesta”, naručitelja čitavog pelješkog projekta koji financira Europska unija iznosom od 85 posto vrijednosti ukupnog ulaganja od oko tri milijarde kuna, i grčkog “Avaxa”, izvođača radova na dijelu pristupnih cesta, koji uključuje stonsku obilaznicu.
Radnika gotovo da i nema, božićno je vrijeme i glavnina cestara na kraćem je odmoru. Kiša i loše vrijeme ispirali su ih jesenas.
Tek da vas podsjetimo: nedovršeni dio odnosi se na dionicu od novog čvora Prapratno (u prometu od ljetos), nadomak Stona, pa do mjesta Zaton Doli i izlaska s Pelješca, a uključuje most Ston, dug 485 metara, i dva tunela, Polakovicu i Supavu (po 1250 metara).
Ne računajući Pelješki most, govorimo o najsloženijem zahvatu na poluotoku: nad tijesnim, plitkim i teško dostupnim Stonskim kanalom novi most izravno povezuje dva tunela. Na tom mjestu bilo je posebno izazovno izvesti radove. Cestovni pristup moguć je samo uskom niskom cestom koja vodi od Stona i stonske solane, gotovo na razini mora i bazena za branje soli, do mjesta Broce.
Izvještavali smo bili detaljno o tome: čelični raspon mosta izvodio je “Brodosplit”, elementi su izrađeni u Splitu pa su posebno naručenim tegljačem i teglenicom iz Italije morskim putom dopremani na gradilište i podizani posebnim dizalicama na armiranobetonske stupove, uz nezgodan bočni vjetar koji gotovo uvijek puše u kanalu. A sve se obavljalo još tijekom prošle zime.
– Od sedam i pol kilometara stonske obilaznice, koju dovršavamo, a radi se o tehnički najsloženijem dijelu gradilišta, gotovo polovica je u tim dvama tunelima i mostu. Uzduž trase položena su već dva asfaltna sloja. Praktički, zemljani radovi i kolnička konstrukcija, osim završnog sloja asfalta, su gotovi i idemo u finiširanje prometne opreme: znakova, portala, odbojnih ograda. Nadamo se da će ta trasa, bez objekata, biti gotova do konca siječnja, kaže nam Ivo Mušura iz “Avaxa”, glavni inženjer gradilišta.
Ide asfalt po Novoj godini
A kada će objekti?
– Tunel Polakovica, to je ovaj južni, gotovi su svi betonski radovi i pripremamo se za polaganje asfalta odmah iza Nove godine, a zatim počinje i opremanje tunela.
Most Ston?
– Njemu se pristupa izravno iz jednog tunela i s njega se ulazi izravno u drugi tunel, Supavu, na sjevernoj strani. Na mostu nam ostaje dovršiti betoniranje pješačkih staza, poslije čega idu asfalt i oprema.
Drugi tunel?
Sve skupa?
– Koncem siječnja građevinski radovi, pa još nešto opremanja i ispitivanja sustava u veljači, onda konačno pokretanje postupka tehničkog pregleda i uporabna dozvola, što može odnijeti i mjesec dana.
Realno, kada ćemo se voziti?
– Tijekom ožujka.
Neće valjda prvog aprila, ha, ha, ha?!
– Neće, neće, ha, ha, ha…
Pa gdje je zapelo? Mislim, s obzirom na najave.
– Uh, bilo je svega kroz tri godine koliko smo tu, ali gledajući planirani kraj godine, rastegnut ćemo mjesec ili mjesec i pol dana građevinske radove. Samo kiša i loše vrijeme odnijeli su nam jesenas mjesec dana, a bilo je i drugih poremećaja, još od samog početka. Najprije pandemija, pa poremećaj dobavnih lanaca, onda skok cijena i inflacija koja jako otežava financiranje. Vrlo izazovno i zahtjevno.
Jesu li Grci još unutar ugovorenih rokova, pitali smo u “Hrvatskim cestama”. Kažu da još jesu. Zasad…
Ugovor s “Avaxom” za dionicu od čvorišta Zaradeže do mjesta Zaton Doli na Jadranskoj magistrali (ukupno 18 kilometara, od kojih je dionica Zaradeže – čvor Prapratno već u funkciji od ljetos) vrijedan je 520 milijuna kuna bez PDV-a. Od tog iznosa, 310 milijuna kuna odnosi se upravo na stonsku obilaznicu.
Sve će biti brzo gotovo
Inženjer Ivica Tutman, “Hrvatske ceste”:
– U visokom stupnju završenosti su radovi na stonskoj obilaznici, čuli ste i što kaže predstavnik “Avaxa” na gradilištu: građevinski radovi bit će gotovi do kraja siječnja. Slijedi opremanje, pa sva moguća ispitivanja i tehnički pregled negdje kroz ožujak, a koliko će on potrajati – vidjet ćemo, to je posao Ministarstva graditeljstva. Već smo na asfaltu, a i na objektima je praktički gotova priprema za asfaltiranje.
Gdje su radnici?
– Blagdani su i smanjen je intenzitet radova, dio ljudi otišao je kući nekoliko dana, što je i razumljivo.
Možda će vas zanimati: iz Splita do Stona, najprije autocestom, pa preko Pelješkog mosta i novom cestom preko poluotoka, trebala su nam dva sata vožnje, u uvjetima slabog i rijetkog prometa. A do Pelješkog mosta sat i pol. Nikad kraće!