Dolinu Neretve, ‘hrvatsku Kaliforniju’, koju okružuju obronci dinarskih planina, a naplavljuju rukavci rijeke, ljubitelji agrikulture poduzetničkog duha odavno su prepoznali. Među njima je vlasnik Agro Neretve, Ivan Bjeliš, koji je sa samo 18 godina preuzeo obiteljsku proizvodnju. Danas, 20 godina kasnije, vlasnik je jedne od najbrže rastućih tvrtki za proizvodnju i izvoz lubenica, dinja, mandarina, agruma i salata. Kako je Bjeliš ostvario svoj san, otkrio je za Tportal.
Ako ste odmalena okruženi poljoprivredom, domaće uzgojenim voćem i povrćem, sočnim lubenicama i dinjama, osvježavajućim agrumima i mandarinama te najhrskavijim salatama, nije neočekivano to da ćete kad odrastete nastaviti taj put. No ne možete procijeniti u kojem će to biti obliku i veličini. Upravo je neočekivano velik rast malog obiteljskog biznisa Ivanu Bjelišu, vlasniku i direktoru tvrtke Agro Neretva, nalagao da ostane u rodnom kraju. ‘Generacijski, već dugo godina, bavimo se proizvodnjom voća i povrća. Kako je moja obitelj posjedovala strojeve, već sam kao mali zavolio proizvodnju. Naravno, nadogradio sam postojeća znanja i počeo ići u tom smjeru. Težio sam tome da svake godine proizvedem što veće količine proizvoda i da obrađujem što više hektara zemlje’, kaže Bjeliš.
Tvrtka je nastala širenjem obiteljske proizvodnje i prenosi se od 1968. godine iz generacije u generaciju, a zahvaljujući današnjem vlasniku doživjela je ekspanziju. Trenutno broji 85 zaposlenika, od kojih dio radi u proizvodnji, a dio u skladištu i centrima Opuzen i Zagreb.
Ljeto je, ističe naš sugovornik, rezervirano za proizvodnju lubenica i dinja: ‘Prodaja lubenica porasla je sigurno 20 posto u odnosu na ovaj period prošle godine. Lubenica je dominanta, artikl je koji se na dnevnoj razini puno troši, a jednostavnije ju je uzgojiti nego dinju.’ Iako imaju i zavidnu količinu dinja, kao što će u jesen imati agrume i mandarine, zimi kupusnjače i salate, a u proljeće jagode, tikvice, paprike i krastavce.
Rast Bjeliševe tvrtke započeo je ulaganjem u proizvodnju. ‘Deset godina stvarali smo pravu proizvodnju, a kada smo se usavršili, ušli smo u trgovačke centre. Prva smo ruka trgovačkih centara. Danas nam je znatno jednostavnije provoditi plansku i ugovorenu proizvodnju i tu se dogodio konstantan rast. Naprimjer, Kaufland je dug niz godina poznavao proizvodnju Agro Neretve, a u dugoročnu suradnju ušli smo nakon što smo izgradili skladište i logistiku. Danas je sve to posloženo i zaokruženo!’ ističe.
Isprva su isporučivali manje količine direktno Kauflandu, a kada su uspostavili kontinuitet robe u proizvodnji i počeli planski raditi, nastavili su ‘forsirati hrvatsku robu na policama’, kaže Bjeliš. U suradnji s Kauflandom dogodila se pravovremena reakcija, objašnjava: ‘Roba iz Hrvatske stalno dolazi i nema potrebe za uvozom. Tako su domaći artikli u prednosti, a prodaju se sve bolje i bolje.’ Kako ističe, 99 posto robe ostaje i prodaje se u Hrvatskoj. ‘Samo se mandarine, u 50 posto količine, izvoze u zemlje EU-a, u Sloveniju, Češku, Srbiju, BiH, Nizozemsku… Dio i na austrijsko i njemačko tržište. Želimo svake godine proširiti broj zemalja u koje izvozimo ovu namirnicu jer je imamo u stvarno velikim količinama.’
Iznenadio nas je podatak da za cjelogodišnju proizvodnju voća i povrća Bjeliševa tvrtka uopće ne koristi umjetno potpomognute prostore, plastenike i slično. Sve je s polja: ‘Blagodat doline Neretve je to što ima blagu klimu i isključivo kvalitetnu robu zbog podneblja. Dolina Neretve je pjeskovito tlo, a sve što sezonski proizvodimo stvarno je visoke kvalitete. Nemamo takozvanog mrtvog mjeseca. Lideri smo u Hrvatskoj u proizvodnji voća i povrća jer nam i u ‘mrtvim’ zimskim mjesecima rastu salata, cvjetača, kelj te bijeli i crveni kupus!’
Zahvaljujući dobrim proizvodima, Agro Neretva stalni je partner već spomenutog trgovačkog lanca Kaufland, i to kroz razne inicijative. Prije svega, kao dio programa Naše mi najbolje paše, koji okuplja vrijedne lokalne proizvođače domaćeg voća, povrća i mesa. Čuvari su izvornih okusa, a svojim radom, trudom i znanjem osiguravaju svijetlu budućnost tradicionalnim hrvatskim namirnicama. Vlasniku tvrtke Agro Neretva svidjela se mogućnost ove suradnje: ‘Svaka promocija hrvatskog proizvođača je dobrodošla. Puno znači krajnjem potrošaču to da zna da kupuje i konzumira hrvatsku robu, a nama donosi veću proizvodnju i dobar marketing.’
Odnedavno je Kauflandova priča o domaćim proizvodima podignuta na višu razinu. Kupcima je predstavljen softver Agrivi, a on omogućuje provjeru namirnica QR kodom. Trenutno su QR kodovi dostupni na etiketama lubenica i dinja Agro Neretve i krajnjem korisniku pružaju mogućnost da provjeri izvor namirnice, transparentnost i informacije o postupcima uzgoja. To rezultira povjerenjem u proizvod i vjernosti Kauflandu kao brendu. ‘Ti QR kodovi dosta su interesantni. Sigurno će se pokazati na kraju sezone 10 do 20 posto veća količina prodanih domaćih proizvoda.
Ljudi žele znati što plaćaju, odakle dolazi voće i povrće, s koje je njive, naprimjer. Žele vidjeti sve o zaštiti i cijelom proizvodnom ciklusu naših lubenica i dinja. Počeli smo s tim namirnicama, a nastavit ćemo uvoditi ovu pozitivnu promjenu i za ostale proizvode’, objašnjava vlasnik Agro Neretve i zaključuje: ‘U kvalitetnom trgovačkom lancu, kao što je Kaufland, primat na policama preuzimaju domaći hrvatski proizvodi i to nam kao tvrtki puno pomaže. Cijenimo podupiranje hrvatske proizvodnje i firmi jer to znači više zapošljavanja i, na kraju krajeva, ono najvažnije – sve ostaje u Lipoj Našoj!’
Prilog je nastao u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima te u suradnji s Kaufland Hrvatska.