Početkom ove godine, otprilike devet mjeseci nakon što su završili svi građevinski radovi cestovnog povezivanja juga Hrvatske s ostatkom zemlje, u Hrvatskim cestama izradili su i konačan financijski izračun gradnje i opremanja mosta Pelješac te pristupnih cesta. Prema službenim podacima koje su nam dostavile Hrvatske ceste, gradnja, opremanje i napajanje Pelješkog mosta i pristupnih cesta ukupno su stajali 470,993.043,40 eura bez PDV-a. To je 57,01 milijun eura više nego što je predviđeno osnovnim ugovorima o građenju, donosi Jutarnji list.

Do povećanja cijena došlo je zbog velikog poskupljenja materijala, ali i troškova koje su izvođači imali uslijed pandemije koronavirusa. S obzirom na opseg radova i okolnosti u kojima su se oni izvodili ovo jue povećanje cijene, prema riječima pojedinih građevinskih stručnjaka, zanemarivo i u potpunosti prihvatljivo. Cjelokupni projekt spajanja krajnjeg juga Hrvatske s ostatkom zemlje Europska unija sufinancirala je sa 85 posto ukupnog prihvatljivog troška. Kako saznajemo, dodatne troškove u iznosu od 57,01 milijun eura izvođačima su platile Hrvatske ceste iz svojeg proračuna.

Stručnjaci Hrvatskih cesta dugo su i mukotrpno pregovarali s izvođačima radova o priznavanju dodatnih troškova. Njihovi prvotni financijski zahtjevi bili su daleko veći, no s vremenom su svedeni u realne i zakonske okvire. Glavni izvođači radova na Pelješcu bili su kineska kompanija China Road and Bridge Corporation koja je gradila most i grčka kompanija AVAX koja je gradila pristupnu cestu Zaradeže – Prapratno – Doli, a austrijska kompanija Strabag gradila je pristupnu cestu Duboka – Sparagovići/Zaradeže te čvor Brijesta, čija je gradnja naknadno uključena u projekt.

Ugovor o gradnji mosta Pelješac potpisan je u travnju 2018. godine i njegova vrijednost bila je 276,2 milijuna eura bez PDV-a. Nakon obračuna svih dodatnih troškova konačna cijena gradnje ovog velebnog objekta je 299,799.013,62 eura bez PDV-a, odnosno 23,52 milijuna eura ili 8,51 posto više od osnovno ugovorene cijene.

Osnovni ugovor o gradnji pristupne ceste Duboka – Sparagovići/Zaradeže dužine 10,5 kilometara potpisan sa Strabagom iznosio je 63,49 milijuna eura bez PDV-a. Nakon reguliranja dodatnih troškova ukupna cijena gradnje ove ceste je 80,68 milijuna eura, što je 28,71 posto više od osnovnog ugovora.

Najveće povećanje troškova priznato je tvrtki Strabag za gradnju čvora Brijesta koja je naknadno ugovorena 2021. godine. Ugovorena vrijednost gradnje i opremanja ovog objekta bila je 6,34 milijuna eura bez PDV-a. Budući da je on ugovoren kasnije i materijal se nabavljao u vrijeme najveće eskalacije cijena, konačna cijena skočila je na 8,79 milijuna eura, odnosno za 38,65 posto.

Treći izvođač na Pelješcu bio je grčki AVAX, koji je gradio 18,1 kilometar dugačku pristupnu cestu Zaradeže – Prapratno – Doli, odnosno stonsku obilaznicu. Vrijednost osnovnog ugovora bila je 67,86 milijuna eura bez PDV-a, a konačna je cijena 80,68 milijuna eura i veća je za 18,83 posto.

Iznos od 470,99 milijuna eura za gradnju projekta Pelješac nije, naravno, jedini trošak. Tom iznosu treba dodati sve prijašnje troškove – troškove pripreme projekta, ali i troškove prethodnog neuspjelog pokušaja gradnje mosta Pelješac. Tako je, između ostalog, prema službenim podacima Hrvatskih cesta, za izradu projektne dokumentacije za današnji most plaćeno 1,16 milijuna eura, za testiranje modela mosta u vjetrovitom tunelu 131,2 tisuće eura, za Studiju izvodljivosti 291,6 tisuća eura, piše Jutarnji list

Do 31. prosinca 2012. za građevinske radove na prvom pokušaju gradnje mosta i pristupnih cesta, geodetske radove i kasniju arbitražu plaćeno je je 17,85 milijuna eura bez PDV-a.

Dakle, kad se troškovima građevinskih radova i opremanja pridodaju i svi ostali popratni troškovi dokumentacije, projektiranja, arheoloških radova nadzora, otkupa zemljišta te troškovi neuspješne gradnje mosta i pristupnih cesta, realno je zaključiti da je na projekt Pelješac od 2000. godine, kada su izrađeni prvi nacrti mosta, do danas i konačne isplate izvođačima utrošeno oko 500 milijuna eura.

Broj vozila

Od puštanja u promet 26. srpnja 2022. do danas mostom Pelješac prošlo je malo manje od 3,8 milijuna vozila. Od prošle godine i završetka stonske obilaznice preko mosta mogu prometovati i kamioni.

Vijek trajanja mosta

Projektni vijek trajanja mosta Pelješac je 100 i više godina, a cijena gradnje četvornog metra mosta je oko 5000 eura.

Utrošeni materijal

Tijekom gradnje mosta utrošeno je 70.000 prostornih metara betona, 19.500 tona čelika za armiranje, 90 tona čelika za prednapinjanje, 34.727 tona čelika za rasponski sklop i 1105 tona kosih zatega.

Objekti na cesti

Na pristupnim cestama sagrađeni su tuneli ukupne dužine 5541 metar te mostovi ukupne dužine 1073 metra.

Više u kategoriji Izdvojeno