IzdvojenoPolitika i gospodarstvo

GDJE JE JEDNAKOST? Žene su obrazovanije od muškaraca, a manje plaćene i rade na nižim pozicijama

0

Žena može biti sve što ona poželi. Tako nas barem uče od malih nogu… Da sanjamo, dovoljno jako želimo, trudimo se i da će se na kraju sve isplatiti. Međutim, je li to baš tako?

Danas žene igraju sve istaknutiju ulogu u oblikovanju budućnosti poslovanja. Žene poduzetnice imaju značajan i pozitivan utjecaj na društvo i gospodarstva; ne samo da razvijaju poslovanje, već stvaraju radna mjesta, inoviraju i rješavaju socijalne, ekološke i ekonomske probleme u većini zemalja te donose nove uvide, ideje i inovacije tržištima na kojima rade.

Trend žena u poslovnom svijetu danas je u porastu, ali ovo nije ideal koji se uvijek očekivao. Žene su se stoljećima borile protiv stereotipa koji uključuje ostanak kod kuće radi kuhanja, čišćenja i brige za obitelj. Sa željom za većim mogućnostima za jednakost i sveukupno poboljšanim zadovoljstvom životom, žene su počele ulaziti na radna mjesta i pokazale su se vrlo uspješnim u raznim industrijama.

NEJEDNAKOST NA RADNOM MJESTU

Žene se u poslovnom svijetu suočavaju s brojnim izazovima. Neki od glavnih čimbenika koji stoje iza postojanog rodnog jaza su štetne društvene norme i stereotipi o ženama i muškarcima.

I dok se većina rukovoditelja slaže da bi najbolja osoba, bez obzira na spol, trebala dobiti posao, priče o ženama koje su postigle veći uspjeh od onih s muškim imenom u životopisu pokazuju da nesvjesna predrasuda još uvijek postoji.

Žene koje jesu ili se žele pozicionirati na vodeće pozicije često osjećaju da su pod posebnim povećalom. Tamo gdje se muškarce može poticati da budu ambiciozni i samouvjereni, žene se programira da ne budu “šefice”. Isto ponašanje i karakteristike, inicijativa, strast i preuzimanje odgovornosti, često se različito tumače kod muškaraca i žena na radnom mjestu.

Također su nedovoljno cijenjene u poslovnom svijetu. Žene ne samo što čine više od 50 posto visoko obrazovanog kadra i donose većinu odluka o potrošnji domaćinstva, već ostvaruju i iznimne rezultate na poslovnim školama i poslijediplomskim studijima.

Iako je u Hrvatskoj postotak visokoobrazovanih žena velik, problem je i dalje činjenica da postotak radnoga kadra u organizacijama ne odgovara proporcionalno zastupljenosti žena na visokim menadžerskim pozicijama i u nadzornim odborima te da je njihova uloga na poslu na nižim pozicijama.

Na rukovodećim pozicijama pretežno su muškarci, dok je postotak žena na takvim radnim mjestima i funkcijama vrlo nizak. Uzroka ima više, od društvenoga konteksta, rodne uloge majke i glavne skrbnice obitelji, predrasudama, ali i često u nedovoljnoj hrabrosti žena da se odvaže pokušati.

(NE)ŽENSTVENA ZANIMANJA

Iako korporativni uspjeh ne bi trebao imati rodni predznak, žene se u industrijama koje većina smatra “muškima” susreću i s nedovoljnim zaslugama za svoj rad. Nedovoljna zastupljenost žena mogla bi se pripisati stalnom stereotipu da je zanimanje za “tešku znanost” neženstveno. Dok brojne industrije pokazuju trendove rastuće ženske radne snage, u sektorima kao što su financije, inženjerstvo i tehnologija još uvijek snažno dominiraju muškarci.

ŽENE OBLIKUJU BUDUĆNOST POSLOVANJA

Kako žene dobivaju više moći i utjecaja u poslovnom svijetu, one sa sobom donose svježe ideje i inovacije. U širokom rasponu industrija, veća ravnopravnost spolova pomaže u stvaranju novih proizvoda, usluga i poslovanja.

Žene na vodećim pozicijama donose i jedinstven skup vještina i kompetencija koje mogu pomoći u provođenju promjena. Osim “tvrdih” vještina potrebnih za voditeljske i izvršne uloge, “meke” vještine mogu napraviti razliku. Provedena istraživanja pokazuju da žene postižu bolje rezultate od muškaraca u gotovo svim kompetencijama emocionalne inteligencije.

To dovodi do različitih mišljenja, preferencija, strategija i vještina koje su neophodne na radnom mjestu. Žene vode brigu o komunikaciji, dok su muškarci orijentirani prema cilju i budućnosti pa ne obraćaju pažnju kako se netko osjeća putem do cilja. Također, žene imaju određeni kod zajedništva. U komunikaciji su emotivne, a emocije pokazuju više nego muškarci, čak i u pregovorima te na poslovnim sastancima.

Vještine i kvalitete poput upravljanja zadacima, komunikacije, strpljenja i empatije ključni su za uspjeh u radnom okruženju, a žene su sklone briljirati u poticanju drugih da razgovaraju o problemima, ostanu organizirane, strpljive i pune razumijevanja.

OBRAZOVANIJE, A MANJE PLAĆENE

Dok se smatralo da se žene ne mogu tako dobro snaći na radnim mjestima kao muškarci, većina njih je, u samim počecima svojih karijera, zarađivala samo četvrtinu onoga što zarađuju njihovi muški kolege.

Žene su i dandanas u nepovoljnijem položaju po pitanju plaća, gdje su za isti posao manje plaćene nego muškarci te, iako su obrazovanije od muškaraca, u Hrvatskoj u prosjeku po satu zarađuju 11,2 posto manje od muškaraca.

Međutim, u posljednjih dvadeset godina sve više žena odlučuje se pokrenuti vlastiti posao, čak i više od muškaraca. A ta priča se gradi i napreduje i danas. Stvarnost je da žene mogu i trebaju imati veliku prisutnost u poslovnom svijetu!

ŽENE SU LIDERI NOVOG DOBA

Poslovna kultura u kompanijama mijenja se zajedno sa stavovima prema “tradicionalnim” načinima poslovanja. Stoga je potrebno promijeniti način na koji se razmišlja o ženama u poslovnim ulogama i način na koji se prema njima ponaša. Od organizacija i izvršnih odbora pa sve do pojedinaca, svi trebaju biti voljni i odgovorni za provođenje promjena.

To znači implementaciju ciljeva održivosti te okolišnih, društvenih i upravljačkih kriterija u kompanijama, koje će u skorijoj budućnosti biti u središtu procjenjivanja uspješnosti pojedine kompanije, a u to ulazi preispitivanje stereotipa, zalaganje za ravnopravnost i stvaranje radnog okruženja koje svima omogućuje napredovanje i napredak.

Upravo o tome će se raspravljati na, osmom po redu, međunarodnom okupljanju uspješnih poduzetnica “Žene i točka”, 1.prosinca u Gackom pučkom otvorenom učilištu Otočac, u organizaciji Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Otočac, s ciljem razmjene iskustva i znanja, stvaranja partnerstva te poticanja žena u svijet poduzetništva.

Panelistice, sve redom poslovne žene velikog iskustva iz Hrvatske i susjednih zemalja, razmijenit će iskustva te raspravljati o važnosti promoviranja žena u poduzetništvu bez obzira na vjersku, nacionalnu i etničku pripadnost, te uz želju za jačanjem žena za poduzetničke pothvate zajedničkim naporima javnog i privatnog sektora.

PIŠE SARA ŠARIĆ/ Slobodna Dalmacija