Nakon pauze zbog pandemije koronavirusa na velika su se vrata vratila maturalna putovanja, a cijene su vrtoglave – što je bilo i za očekivati paralelno sa silnim poskupljenjima koječega. Ipak, interes među školarcima ne jenjava. Potvrdili su to za Dalmatinski portal iz agencija s područja Dalmacije.
U mnogim su školama već odlučili kamo će na ekskurziju, a agencije se u ovom periodu ‘bore’ za njihovo povjerenje. Naime, sukladno Pravilniku o izvođenju izleta, ekskurzija i drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti izvan škole Ministarstva znanosti i obrazovanja, koji je na snazi, na obrazovnim je institucijama da praktički osmisle kompletan program. Na propisanom obrascu dostupnom na stranicama MZO-a može se zamijetiti kako upravo one odabiru termin putovanja, destinacije, vrstu prijevoza, željene ulaznice, osiguranja itd. dok su katalozi agencija s popisom aranžmana u njihovoj ponudi stvar prošlosti.
Da razjasnimo, škole osnivaju povjerenstva koja čine ravnatelji, razrednici i predstavnici roditelja koji odlučuju o programu te potom raspisuju javne pozive na koje se agencije prijavljuju. Sve koje udovoljavaju uvjetima dobivaju priliku za prezentaciju pred roditeljima koji pak donose konačnu odluku.
Predstavnici agencija s kojima je razgovarano redom su ukzali na navedenu proceduru kako bi pojasnili da formirana cijena po učeniku zapravo najmanje ovisi o njima jer od propisanog obrasca ne mogu odstupati. Primj
erice, unaprijed im je postavljena željena kategorizacija smještaja – dok se u drugim europskim državama školarce smješta u hostele, oni iz Dalmacije mahom favoriziraju hotele unatoč tome što su skuplja varijanta.
‘Bilo je dosta velikih poskupljenja jer su poskupjeli hoteli, restorani, gorivo. No teško je govoriti o prosječnoj cijeni maturalnog putovanja jer ona doista ovisi o nizu parametara. Može se raditi o pet tisuća kuna po učeniku, a može i osam, ovisno o onome što su zatražili jer mi kao agencija ne sudjelujemo u kreiranju programa’, kazali su iz poznate agencije Perla iz Imotskog, s kojom putuju školarci s cijelog dalmatinskog područja.
Obrazložili su to na još jednom primjeru – vrlo popularnoj ekskurziji u Španjolskoj. Dok neki žele putovati autobusom, neki žele avion u jednom smjeru. Nadalje, neki će začas ‘nabiti’ trošak veći od stotinjak eura ako požele obići Akvarij u Barceloni, Muzej Salvadora Dalija, Port Aventuru…, a neki će te opcije naprosto preskočiti.
U F-toursu su rekli da klijenti imaju razumijevanja za poskupljenje putovanja s obzirom na to da se mnogo toga trenutno papreno plaća. Naveli su kako su organizacija puta kako unutar Hrvatske tako i inozemstvo u otprilike košta između 15 i 30 posto više no prije.
‘Agencije rade na proviziju. Agencijska je provizija uvijek od 10 do 20 posto, odnosno ulazni troškovi podižu cijenu.
Primjerice, jednodnevni izlet na Krku koji je popularan što se tiče izleta unutar Hrvatske poskupio je 30 posto, i to zato što je ulaznica lani u predsezoni koštala 30 kuna, sada je 75 kuna, a u sezoni, u lipnju kada se najčešće ide ondje, košta čak 113 kuna. Uz to je poskupio i prijevoz, naravno jer je skuplje i gorivo – svi ti segmenti vuku jedni druge’, naglasili su.
Iz te su agencije za Dalmatinski portal također komentirali kako se već u ovo razdoblje ugovaraju inozemna putovanja da bi roditelji imali dovoljno vremena za plaćanje jer se uglavnom realiziraju ili za vrijeme uskršnjih praznika ili na kraju ljeta, odnosno nakon 20. kolovoza pa do otprilike 15. rujna. Ujedno su naznačili da, unatoč nepovoljnim okolnostima, interesa ne manjka.
‘Velik je interes za školska putovanja svih vrsta. Dojma smo kako su se u protekle dvije godine dok se nije putovalo svi zaželjeli odlaska nekamo. Veseli to čak i roditelje, a djecu pogotovo. Čujemo i od prosvjetnih djelatnika kako primjećuju da su učenicima putovanja potrebna za socijalizaciju. Mnogi su došli do trećeg razreda, a da praktički nisu poznavali svoje razredne kolege zbog online nastave. Sve je to utjecalo na njihovo raspoloženje’, podcrtali su.
‘Kad ne bi svi odlazili na ekskurzije u isto vrijeme – cijena bi bila manja, konkurencija lojalnija, a usluga kvalitetnija’
U Eridan agenciji iz Kaštel Starog također svjedoče poskupljenjima, ali oni tvrde kako su manje izražena u inozemnim putovanjima jer, iako su i ondje porasli, ulazni troškovi ostali su pristojnim granicama. Istaknuli su kako se drastična razlika pojavljuje na hrvatskom tržištu zbog nerealnog skoka cijena hotela, obroka pa i ulaznica za muzeje itd.
Ivan Šunjerga, vlasnik Eridana te član Udruge nezavisnih putničkih agenata Hrvatske i predsjednik Odbora za školska putovanja, smatra kako bi izmjena aktualnog Pravilnika bila u interesu djece.
‘Krucijalan je problem što se ekskurzije u pravilu realiziraju u nastavne dane. Škole favoriziraju termine od 20. kolovoza pa do 10. rujna zbog izbivanja nastavnika pa se stvara svojevrstan čep. Prevelika koncentracija putovanja u isto vrijeme rezultira izrazito velikim cijenama prijevoza, hotela… Neminovno je i smanjivanje njihove kvalitete. Kada bi se izmjenom Pravilnika proširio raspon na period od početka rujna do listopada kao u nekim drugim europskim državama – raspon putovanja bio bi veći, cijena manja, konkurencija lojalnija, a usluga kvalitetnija’, naznačio je.
Agencija Eridan inače ima vrlo bogatu ponudu putovanja. Naš je sugovornik ovom prigodom istaknuo kako je osnovana još 1994., odnosno da djeluje u ovom sektoru već 28 godina u kontinuitetu zbog čega je jedinstvena u Dalmaciji te jedna od tri takve na hrvatskom području. Shodno tome, upozorio je na još jedan kriterij na koji bi klijenti trebali obratiti pažnju pri odabiru one s kojom će poslovati.
‘Imamo svoju imovinu, prostor, osam stalno zaposlenih, dva autobusa, nikad nismo promijenili ni adresu ni vlasnika, a to nas razlikuje od mnogih. Danas mnoge agencije posluju isključivo online s jednom ili eventualno dvije zaposlene osobe. Ne daj, Bože, njihove bolesti pa sva ugovorena putovanja postaju upitna. Agencije sa strukturom kakva je naša mogu se nositi s izazovima tržišta te pružiti određenu sigurnost’, napomenuo je.
Evo koje destinacije maturanti iz Dalmacije biraju
Maturalna putovanja nedvojbeno su jedinstvena iskustva, a odlazak izvan granica Lijepe Naše, mnogima čak prvi put, dodatno pospješuje entuzijazam među maturantima. Ne čudi, stoga, da su gotovo u pravilu posrijedi baš inozemna. Jedan od sugovornika iz agencija ukazao nam je uz to kako u stranim državama imaju i ‘povoljniji tretman’.
‘Grčko ministarstvo kulture uz popis učenika ovjeren u školi odobrava nam gratis ulaznice za neke od njihovih brojnih arheoloških lokaliteta. Slično je i s Njemačkom. S druge se strane u Hrvatskoj to nigdje ne može dobiti. Nacionalni parkovi kod nas naplaćuju ulaznice i za djecu i za profesore. Sramotno je što ulaznica za osnovnoškolca za Dubrovačke zidine košta 120 kuna. Na kraju se udara po agencijama, a mi nemamo veze s tim’, ustvrdio je.
Iskustva svih triju navedenih agencija poprilično su slična po pitanju odabira konkretnih destinacija. Pokazuju i kako se trendovi već godinama nisu drastično mijenjali.
‘Beč-Prag-Budimpešta-Krakov, Dvorci Bavarke-München, Sjeverna Italija-Srednja Italija-Rim, Španjolska, Francuska, Grčka – to su destinacije koje maturanti pokrivaju. Još je uvijek Prag najzastupljeniji kada je ključan kriterij prihvatljivost cijene, a Španjolska po pitanju tulumarenja’, naveli su iz Perle.
‘Dugi niz godina vlada interes za tri destinacije – Češku (koja obuhvaća i posjet Austriji) te Španjolsku i Grčku. Pomalo tu ‘upada’ i Italija’, otkrili su iz F-toursa.
Brojna putovanja upravo za navedeno područje srednje Europe kao i u Španjolsku organizira i Eridan agencija.
‘U posljednje vrijeme velik je interes za Sjevernu Italiju, a u ovim trenucima nešto je rjeđi za Francusku i Grčku’, doznali smo iz Eridana, prenosi Dalmatinski portal.