Još uvijek nije poznato hoće li učenica osnovne škole u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, kojoj su na kraju nastavne godine zaključene tri negativne ocjene (geografija, hrvatski jezik i matematika), proći ili pasti peti razred, piše Jutarnji list.
Prosvjetna je inspekcija naredila školi da poništi zaključnu ocjenu iz geografije zbog, kako su utvrdili, nepravilnosti u radu učiteljice, a učenica je upućena na popravne ispite iz hrvatskog i matematike. Ispit iz matematike, kao što je Jutarnji pisao, nije položila, a u petak ujutro nije uspjela dobiti niti prolaznu ocjenu iz testa hrvatskog jezika, potvrđuju u školi.
Ravnateljica škole (podaci poznati redakciji Jutarnjeg lista) ovih se dana snažno založila za učiteljicu geografije i ukazala na nelogičnosti u postupanju Agencije za odgoj i obrazovanje te prosvjetne inspekcije. Za Jutarnji tvrdi da se na popravnom ispitu iz hrvatskog maksimalno išlo u korist djeteta. Činili su to priznavajući joj i polovične odgovore.
– Učenica nažalost nije zadovoljila niti minimum, dobila je nedovoljan. Učiteljica joj je priznavala bodove na polovične odgovore, no nije uspjela izvući dvojku, kaže ravnateljica.
Po zakonu, učenica bi trebala pasti razred, no u školi priznaju kako niti sada, dva tjedna prije početka nove nastavne godine, ne znaju konačan ishod.
– Još uvijek smo nigdje. Može doći inspekcija, poništiti ispite, naložiti dopunski rad i tako sve ispočetka, objašnjavaju u školi.
Inspekcija poništila zaključenu jedinicu
Podsjetimo, zaključnu ocjenu negativan iz geografije poništila je početkom kolovoza hitnom mjerom prosvjetna inspekcija temeljem mišljenja Agencije za odgoj i obrazovanje, odnosno provedenog stručno-pedagoškog nadzora. Međutim, ravnateljica upozorava kako nadzor nije obavljen u školi, niti je savjetnica Agencije tražila očitovanje ravnateljice i učiteljice koja je zaključila spornu negativnu ocjenu. Prethodno, u školu su zbog drugih učitelja u više navrata dolazili savjetnici Agencije, nudeći učiteljima stručnu pomoć, no u ovome slučaju savjetnica nije bila u školi.
– S prijašnjim stručno-pedagoškim nadzorima sve je prolazilo u redu, savjetnici bi dolazili u školu i razgovarali s učiteljima u cilju poboljšanja rada, a u ovome nas slučaju najviše boli što je naredba o poništenju ocjene iz geografije donesena na temelju tri dokumenta koje je savjetnica Agencije tražila da joj pošaljem mailom. Dakle, bez ikakvih posjeta, razgovora, barem i onih putem Zooma, kaže ravnateljica.
Kako stoji u rješenju prosvjetne inspekcije od 2. kolovoza, u čijem smo posjedu, zaključna ocjena iz geografije nije sukladna zakonskim aktima (Zakon o odgoju i obrazovanju, Pravilnik o ocjenjivanju). Jedan od razloga njezina poništenja jest što je učiteljica zadatke iz radne bilježnice sumativno vrednovala dvjema negativnim ocjenama. Drugi je što škola nije organizirala dopunsku nastavu iz geografije. Zbog toga su savjetnica Agencije iz Zagreba i inspektorica iz područne službe Split zaključile da su u radu učiteljice utvrđene nepravilnosti.
U školi su zgroženi takvim načinom poništenja ocjene te se pitaju ima li smisla uopće ocjenjivati učenike ako učiteljevu ocjenu inspekcija ruši na način koji joj se prohtje.
Budući da uprava škole ne zna kako postupiti nakon što je učenica pala i drugi popravni ispit, a nisu u mogućnosti unijeti te ocjene u e-Dnevnik, sada pokušavaju stupiti u kontakt s nadležnima u Ministarstvu kako bi dobili naputak.
Napokon se oglasila Agencija za odgoj i obrazovanje
O slučaju koji je zainteresirao prosvjetnu javnost napokon se oglasila i nadležna Agencija za odgoj i obrazovanje, a u njemu su naveli kako je sva odgovornost u ovome slučaju na školi i učiteljici. Pitaju, među ostalim, što je škola poduzimala tijekom cijele nastavne godine.
Odgovor Agencije prenosimo u cijelosti:
„Agencija za odgoj i obrazovanje zaprimila je u nadležno postupanje podnesak Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije, Područne službe prosvjetne inspekcije Split, 26. lipnja 2024., žalbu na ocjenu povjerenstva iz nastavnog predmeta Geografija.
Temeljem navedenog viša savjetnica Agencije koja je obavljala stručno-pedagoški nadzor zatražila je od v. d. ravnateljice škole pedagošku dokumentaciju i evidenciju, uvid u e-Dnevnik, pisane provjere, kriterije vrednovanja za nastavni predmet Geografija, Statut škole, izvješće i zapisnik nakon održanog predmetnog ispita iz geografije, podatke o odgojno-obrazovnom radniku, radni staž, dokaz o stručnom usavršavanju učiteljice i tjedno zaduženje učiteljice.
Stručno-pedagoški nadzor obavljen je na daljinu zbog završene nastavne godine i žurnosti samoga postupka.
Temeljem provedbe stručno-pedagoškog nadzora utvrđeno je sljedeće:
Navedeni podnesak odnosio se isključivo na predmet Geografija, broj negativnih ocjena u predmetu Geografija te stručno-pedagoški rad. Učenica je polaznica odjela 5. razreda koji pohađaju još tri učenika. Razredni odjel ima sveukupno 4 učenika te je neshvatljivo da učiteljica nije uspjela dovesti učenicu do pozitivne ocjene tijekom drugog polugodišta. Što je škola i stručna služba poduzela tijekom cijele nastavne godine, a prvenstveno tijekom drugog polugodišta? Problem se uvijek događa na kraju te se prozivaju Agencija za odgoj i obrazovanje i nadležno Ministarstvo koje donosi odluku na mjere stručno-pedagoškog nadzora sukladno Zakonu o prosvjetnoj inspekciji. U ovom slučaju sva odgovornost pripada radu učiteljice i stručne službe te v.d. ravnateljice škole.
Učenica je imala opravdanih zdravstvenih izostanaka u školi tijekom nastavne godine.
Pregledom dokumentacije e-Dnevnika utvrđeno je 12 ocjena od kojih su tri pozitivne (vrlo dobar, dobar i dovoljan).
Nakon bolesti i povratkom u školu učenica bi na satu geografije dobila negativne ocjene iz domaćih zadaća i pisanih provjera. Izostalo je formativno vrednovanje i sustavno praćenje i bilježenje zapažanja o postignutoj razini ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda u svrhu učenja i provjere postignute razine ostvarenosti ishoda učenice u školskoj godini 2023./2024. Izostalo je ponavljanje nastavnih cjelina prije pisanih provjera.
Zaključuje se kako učiteljica nije pratila i ocjenjivala učenicu sukladno Pravilniku o načinima postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi i Kurikulumu nastavnog predmeta Geografija. Sukladno navedenom Pravilniku i Kurikulumu potrebno je kontinuirano formativno vrednovati učenike (vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje), a koje ne rezultira sumativnim ocjenama te pratiti ostvarenje odgojno-obrazovnih ishoda. Učiteljica geografije tijekom školske godine nije formativno pratila učenicu i tri ostala učenika u razrednom odjelu sukladno propisanim zakonskim aktima. Majka učenice žalila se na zaključnu ocjenu iz Geografije te je učenici omogućen predmetni ispit od 121 boda u trajanju od 30 minuta.
U otvorenom pismu učiteljske grupe Školske zbornice iznosi se niz netočnih navoda: „nefleksibilnost u ocjenjivanju“, „nerad, neznanje i nesposobnost učiteljice“, „posebne prilagodbe i rješenja“, „personalizirani ispit“, „poklanjati ocjene bez ikakvih kriterija“, koje viša savjetnica Agencije za odgoj i obrazovanje nije izrekla i napisala u stručno-pedagoškom nalazu. Kako bismo ubuduće izbjegli ometanje kolega na godišnjim odmorima molimo učitelje da se odnose odgovorno, profesionalno i stručno prema radu i svakom učeniku u školi, poštuju zakonom propisano obvezno stručno usavršavanje, na nivou škole djeluju suradnički tijekom cijele školske godine, poduzimaju sve mjere u cilju zaštite i prava, interesa i dobrobiti učenika i kolega te svoju odgovornost za neuspjeh učenika ne prebacuju na institucije“, stoji u odgovoru Agencije, prenosi Jutarnji list.